Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Αυτοκράτορες και Ιθαγενείς: Το τσίρκουλο της Κυπριακής Δημοκρατίας

Αυτοκράτορες και Ιθαγενείς: Το τσίρκουλο της Κυπριακής Δημοκρατίας

Γράφει ο Παναγιώτης Τσαγγάρης

Σας (μας) θεωρούν κωθώνια… Από την μια ο Λόφος και από την άλλη οι λαλίστατοι Βουλευτές που εμφανίζονται πανέτοιμοι να αλλάξουν το Σύνταγμα για τα πάντα αλλά μόλις ακούσουν για τις Συντάξεις τους σου λένε είναι ‘Αντισυνταγματικό’ και ξεχνούν ότι μπορούν να αλλάξουν και εδώ το Σύνταγμα… Στο μεταξύ ο Νίκος θα υπογράψει την ‘Δήλωση Νικόλα’ για αποποίηση της Σύνταξης του; Η λύση όμως είναι πολύ απλή: Να λαμβάνουν σύνταξη βάσει των εισφορών τους στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων ή βάσει των αποκοπών τους σε άλλα ταμεία αλλά αυτό βεβαίως είναι μόνο για Ιθαγενείς και όχι για τους Αυτοκράτορες... 

Το να συζητούμε τα Συνταξιοδοτικά Υπερπρονόμια των καμιά 100ριά Αξιωματούχων της Μπανανίας μας, το 2024, είναι από μόνο του πρόκληση.  

Ακόμη μεγαλύτερη πρόκληση και κοροϊδία, είναι όταν αυτά τα υπερπρονόμια συγκρίνονται με τα δικαιώματα των πολιτών. Αυτή, την κραυγαλέα κοροϊδία, θα την παραθέσουμε πιο κάτω με το τι πραγματικά ισχύει με τους Αξιωματούχους και το τι ισχύει με τους ‘κοινούς θνητούς’ αυτού του δύσμοιρου τόπου.

Προτού όμως μπούμε σε αυτά πρέπει να επισυμανθεί και κάτι άλλο. Το οποίο είναι επίσης πρόκληση. Διότι οι Αξιωματούχοι δίνουν την εντύπωση ότι απευθύνονται σε ηλίθιους. Και μιλώ για την πρόκληση του να εμφανίζονται όλοι αυτοί –που απολαμβάνουν αυτά τα υπερπρονόμια- και να μας κάνουν και μάθημα για ‘περισσότερη Δημοκρατία’, ‘περισσότερο Έλεγχο’, ‘περισσότερη Διαφάνεια’ και μάλιστα να εμφανίζονται πανέτοιμοι να αλλάξουν μέχρι και το Σύνταγμα για όλα τα πιο πάνω. Αλλά την ίδια ώρα μόλις φτάσει η συζητήση στα δικά τους Υπερπρονόμια, σου λένε ‘ώπα. Είναι Αντισυνταγματικό’.

Μα και το να διαχωρίσεις τις εξουσίες του Γενικού Εισαγγελέα είναι Αντισυνταγματικό, και να αλλάξεις την Σύσταση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας είναι Αντισυνταγματικό, αλλά θα αλλάξουμε το Σύνταγμα για να μπορέσουμε να το κάνουμε. Και σωστά. Γιατί; Διότι έτσι πρέπει. Είναι ορθότερο. Είναι σοφότερο. Το Σύνταγμα μας είναι του 1960, συγγράφτηκε με εκείνα τα δεδομένα, με εκείνα τα ζητούμενα της τότε εποχής. Είναι λογικό να προχωρήσεις σε αναθεώρηση κάποιων Συνταγματικών προνοιών του ώστε να εκσυγχρονιστεί. Να εκσυγχρονιστούν οι Θεσμοί. Τόσο της Νομικής Υπηρεσίας όσο και της Ελεγκτικής Υπηρεσίας αλλά και όσων άλλων χρειάζονται.  

Και το ερώτημα σε όλους αυτούς είναι πολύ απλό: Παουρίζετε όλη μέρα για την ανάγκη αναθεώρησης και τροποποίησης του Συντάγματος για διαχωρισμό Εισαγγελέα και αλλαγή σύστασης Ελεγκτικής Υπηρεσίας (και ορθώς) αλλά όταν φτάσουμε στο θέμα των συνταξιοδοτικών σας προνομίων, επικαλείστε το Σύνταγμα. Κάπως τραγικό, για να μην πω και γελοίο, έτσι; 

Πάμε όμως στο θέμα μας. Ποια είναι λοιπόν τα Συνταξιοδοτικά υπερπρονόμια όλων αυτών των Αξιωματούχων;

Πολλαπλές Συντάξεις και μάλιστα από τα 60 τους. Για παράδειγμα ένας που εξελέγη Βουλευτής και μετά διορίστηκε Υπουργός λαμβάνει συμψηφισμένη σύνταξη. Παλαιότερα λάμβανε δυο ξεχωριστές συντάξεις ή και τρεις ή και τέσσερις αναλόγως πόσες φορές διορίστηκε ή εξελέγη σε διαφορετικά πόστα. Μετά υποτίθεται ‘διορθώθηκε’ και λαμβάνει συμψηφισμένη σύνταξη, κάτι που ισχύει μέχρι σήμερα. 

Και τα καίρια ερωτήματα είναι: 

1/ Δικαιούται αυτό το ποσό Σύνταξης; Πέντε χρόνια –ας πούμε Βουλευτής ή Υπουργός- έβαλε τις αντίστοιχες εισφορές στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων ή σε άλλο Ταμείο για να εξασφαλίσει Σύνταξη ύψους 1500ευρώ τον μήνα; 

2/ Τι αποκοπές είχε προς το ΤΚΑ ή αλλού ώστε να διασφαλίσει αυτό το ύψος της Σύνταξης που λαμβάνει; Είχε και προσωπικές αποκοπές από το μισθό του Βουλευτή, Υπουργού, Προέδρου κτλ ή βάζει όλο το ποσό το Κράτος; Και αν ισχύει το δεύτερο, τότε, γιατί; 

3/ Πώς νοείται οι Αξιωματούχοι να λαμβάνουν αυτή την προνομιακή Σύνταξη από τα 60 τους, όταν όλοι στην Κύπρο λαμβάνουν την Σύνταξη στα 65 τους και μάλιστα αν πολίτες τολμήσουν να λάβουν την σύνταξή τους από τα 63 τους, το Κράτος τους επιβάλλει και πέναλτι ύψους 12%; (και όταν λέμε Κράτος εννοούμε αυτούς τους ίδιους που παίρνουν Σύνταξη από τα 60 τους αποφάσισαν πως όποιος ‘ιθαγενής’ (έτσι μας βλέπουν) τολμήσει να λάβει σύνταξη στα 63 του θα του κόβουν και 12%)

Θα προσέξατε πως αντί αυτοί οι λαλίστατοι Αξιωματούχοι, να απαντήσουν σε αυτά τα τρία καίρια ερωτήματα και να εισηγηθούν λύσεις, περιπλέκουν τα πράγματα με έγγραφα, νόμους, συντάγματα και άλλες μπούρδες

Τι λύσεις όμως εισηγούνται; Να τις δούμε. 

Από πλευράς Κράτους, ήρθαν δυο Νομοσχέδια. Το ένα λέει πως πλέον όλοι οι Αξιωματούχοι που δεν έγιναν ήδη 60 χρονών θα λάβουν την Σύνταξη τους στα 65. Το άλλο λέει πως από την ημέρα ψήφισης του εν λόγω Νομοσχεδίου, όσοι γίνουν Αξιωματούχοι (εκλεγούν ή διοριστούν) δεν θα δικαιούνται Σύνταξη αλλά θα δικαιούνται ένα μεγαλύτερο εφάπαξ ποσό με την αποχώρησή τους από την θέση ή με την λήξη της θητείας τους (σημειώστε ότι τώρα δικαιούνται ΚΑΙ εφάπαξ ΚΑΙ σύνταξη). 

Από πλευράς Νικόλα Παπαδόπουλου, ήρθε επίσης μια Πρόταση Νόμου –ως συμπληρωματική με τα πιο πάνω- η οποία είναι ορθή και διορθώνει την κατάσταση με τους υφιστάμενους εν ενεργεία Αξιωματούχους, οι οποίοι πέραν τον Μισθό τους λαμβάνουν και Σύνταξη (οποιαδήποτε σύνταξη). Η Πρόταση Νικόλα (την οποία συνυπογράφει και ο ΔΗΣΥ) λέει πως οι εν ενεργεία αξιωματούχοι και όσοι θα αναλάβουν αξίωμα θα υπογράφουν μια Δήλωση μέσω της οποία θα αποδέχονται πως ενόσω θα κατέχουν θέση και θα πληρώνονται, την όποια σύνταξη λαμβάνουν να κατατίθεται στο Ταμείο Αλληλεγγύης του Κράτους. Αυτό αφορά και τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ο οποίος λαμβάνει Κυβερνητική Σύνταξη επειδή αποχώρησε από το ΥΠΕΞ (άλλα προνόμια εκεί με τους Δημόσιους Υπαλλήλους). 

Θα υπογράψει ο Νίκος Χριστοδουλίδης την ‘Δήλωση Νικόλα’; Θα δούμε. Αλλά ο Νίκος Χριστοδουλίδης έπρεπε ήδη από την πρώτη στιγμή που εγέρθηκε το θέμα της Κυβερνητικής του Σύνταξης, θα έπρεπε, να την είχε αποποιηθεί. Ακόμη περιμένουμε… 

Λύνουν όμως το πρόβλημα των Συνταξιοδοτικών Προνομίων των Αξιωματούχων οι πιο πάνω 2+1 προτάσεις που έγιναν; 

Εν μέρει και μάλλον μπαλώματα είναι παρά επίλυση επί της ουσίας. Και το υποστηρίζω αυτό διότι υπάρχει μια πολύ πιο απλή και την ίδια ώρα ‘τελειωτική’ λύση με όλη αυτή την παρωδία των υπερπρονομίων των αξιωματούχων. 

Η λύση είναι: Να λαμβάνουν σύνταξη αναλογικά με τις εισφορές τους στις Κοινωνικές Ασφαλίσεις ή σε άλλο Ταμείο όπως συμβαίνει με όλους τους πολίτες και να λαμβάνουν την σύνταξή τους κατά το έτος που προνοείται για όλους τους πολίτες. Αν είναι στα 65 με πέναλτι στα 63 τότε το ίδιο να ισχύει και γι’ αυτούς. Αν η Συνταξιοδότηση πάει στα 67 (που θα πάει) τότε το ίδιο και αυτοί. Πόσο πιο απλό;

Αν η Πολιτεία θέλει να τους ‘αποζημιώσει’ για την προσφορά τους στα κοινά επειδή κάποιος εξελέγη Βουλευτής ή επειδή διορίστηκε Υπουργός κτλ τότε ας πράξει αυτό που πράττει και η Μεγάλη Βρετανία με ένα Ειδικό Ταμείο Προνοίας για τους Αξιωματούχους όπου όλοι τους επιλέγουν να εισφέρουν από 7.75% έως 13,75% του μισθού τους και μετέπειτα η σύνταξή τους βασίζεται στα ποσοστά των εισφορών τους.

Μάλιστα στην Μεγάλη Βρετανία ορίζεται ένα ‘Μέγιστο Ποσό Σύνταξης’ για τους Αξιωματούχους, για το οποίο λαμβάνονται υπόψη όλες οι συντάξεις που λαμβάνει κάποιος (από άλλες δραστηριότητες που ενδεχομένως να έκανε πριν αναλάβει καθήκοντα ή μετά την λήξη της θητείας του). Δηλαδή αν το μέγιστο ποσό σύνταξης ορίζεται στις 5,000 στερλίνες και ένας αξιωματούχος με το που θα αφυπηρετήσει ήδη θα λαμβάνει Σύνταξη 4,000 στερλίνες από άλλα Ταμεία Προνοίας που συμμετείχε ως επαγγελματίας, τότε το Ταμείο Προνοίας Αξιωματούχων θα του παραχωρεί μόλις 1,000 στερλίνες τον μήνα ανεξαρτήτως αν οι εισφορές που σε αυτό το Ταμείο θα δικαιολογούσαν μεγαλύτερη σύνταξη. 

Βεβαίως τώρα μιλούμε για σοβαρά κράτη και όχι για τσίρκουλα…

Καλή σας συνέχεια και υπομονή…

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΣΑΓΓΑΡΗΣ / Twitter: @tsangarisp

0
Home